Halaman

Sabtu, Disember 27, 2008

Doa Awal Tahun (Hijrah)

Salam pembukaan,
kali ini Doa Awal Tahun akan menyusuli selepas doa akhir tahun.

Doa Awal Tahun disunatkan dan digalakkan baca pada 1 MUHARRAM setiap tahun. Masanya adalah selepas azan maghrib(1 MUHARRAM). Doa yang akan saya tulis ini hanya sekadar maknanya sahaja. Harap anda dapat memahami dan membacanya sambil menghayati dan mengamalkannya.

Maksudnya: "Segala puji bagi ALLAH Tuhan semesta alam, selawat dan salam ke atas junjungan kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan para sahabatnya sekalian."
"Ya ALLAH! Engkaulah Yang Abadi, Yang Qadim(sediakala), dan Yang Awal. Dengan limpah kurniaMu yang besar dan KepemurahanMu yang sejati, tahun yang baru ini tiba kepada kami. Maka kami pohonkan kepadaMu keterpeliharaan daripada syaitan yang direjam, para penolongnya dan tentera-tenteranya, dan kami pohonkan pertolongan menghadapi nafsu yang sentiasa menyuruh ke arah kejahatan dan pertolongan untuk melakukan amalan yang dapat menghampirkan kami kepadaMu sehampir-hampirnya, wahai Tuhan Yang Empunya Kebesaran dan Kemuliaan, wahai Yang paling Mengasihi di antara mengasihi ."
"Semoga ALLAH mencucuri kesejahteraan ke atas junjungan kami Muhammad SAW ahli keluarganya dan para sahabat sekalian. Dan segala pujian hanya bagi ALLAH Tuhan semesta alam."

Tiada ulasan: