Halaman

Sabtu, April 11, 2009

Kelebihan pada jalan Benar

Kali ini aku hendak menyeru kepada semua manusia agar menggunakan kelebihan yang Maha Esa beri kepada jalan yang benar. Ingatlah bahawa kelebihan yang kita ada juga adalah amanah daripada Tuhan.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Alhamdulillah dapat kita hidup pada hari ini serta mendapat banyak nikmat daripada ALLAH.
Seperti yang dikatakan di atas bahawa setiap sesuatu pasti ada kelebihan dan kelemahan. Oleh demikian jelaslah kepada kita bahawa kita juga mempunyai kelebihan dan juga kelemahan. Pada hari ini saya ingin menyentuh mengenai menggunakan kelebihan yang kita ada untuk jalan kebaikan.

Apabila kita mempunyai kelebihan seperti suka berhujah ataupun suka melawan arahan guru. Seharusnya kita menggunakan perbuatan kita yang suka menjawb dan melawan arahan guru untuk menjawab soalan-soalan orang kafir yang mahu masuk islam.

Selain itu jika kita suka bergaduh ataupun pukul kawan kita, seharusnya juga kita tukar sasaran kita daripada pukul kawan kepada pukul orang kafir yang melawan islam. Bukankah itu lebih baik. Tiada gunanya jika orang islam saling bergaduh sama sendiri.

Mungkin anda tidak nampak dengan jelas apa yang saya nak sampaikan. Betul ataupun salah? Kita cuba pergi kepada contoh yang senang lagi.

Contoh yang senang ialah perasaan cinta kita kepada kekasih(manusia ajnabi) kita. Mengapa kerana kekasih, kita sanggup belanjakan wang kita untuk memberikan kepada kekasih kita, padahal mana ada ikatan ketika itu.
Perkara ni ramai yang tidak sedar sehinggalah mereka terima balasan daripada ALLAH yang Maha Besar. Sepatutnya kita belanjakan wang kita untuk ke jalan ALLAH ataupun bersedekah. Lebih banayak manfaat boleh dapat.

Banyak lagi perkara yang serupa ataupun seakan-akan dengan perkara yang ditulis. Aku berharap ramai yang mengambil pengajaran dengan baik.

Tiada ulasan: