Halaman

Jumaat, Januari 22, 2010

Peristiwa

Selamat sejahtera kepada anda semua. Kali ini saya mahu menceritakan sedikit pengalaman hidup saya pada tahun 2009. Ceritanya bermula dengan...

Tanggal 9 DISEMBER 2009, mencatatkan sejarah kelabu bagi diriku ini. Disaat-saat

akhir sebulan menghadapi peperiksaan SPM tiba-tiba aku telah terlibat dengan satu

kemalangan di jalanraya yang membabitkan aku dan pengguna lain. Kejadian kemalangan

ini aku gelarkan sebagai "peristiwa".

Lumrah seorang manusia yang dikurniakan akal fikiran oleh ALLAH(maha pencipta),

membuatkan aku banyak berfikir tentang peristiwa itu. Antaranya ialah

persoalan-persoalan yang datang secara sendirinya. Contohnya, Bagaimana kejadian ini

boleh berlaku? Adakah aku yang bersalah/berdosa? Adakah ini ujian dari ALLAH? Apa

sebabnya berlaku? Apa yag akan terjadi pada diriku? Bagaimana perasaan ibubapaku?

Bagaimana aku boleh terselamat? Cuba fikir...

Selepas peristiwa tersebut aku dapat merasakan kehilangan beberapa nikmat yang

ALLAH pernah beri kepada aku sebelum ini.

Antara nikmat tersebut ialah nikmat KESIHATAN, dimana aku merasai betapa sengsaranya

apabila kita sakit. Disebabkan peristiwa itu, aku telah dapat beberapa luka yang

agak teruk dan juga tidak berapa teruk dibeberapa bahagian dekat tubuh badan aku.

Pedihnya kesakitan luka yang aku alami ditubuh badan menyebabkan beberapa bentuk

pergerakan badan, tangan dan kaki tidak boleh dilakukan. Tambahan pula bila pergi

klinik dapat pula ubat-ubatan yang pelbagai. Untuk pengetahuan aku memang kurang

minat untuk makan ubat, kerana makan ubat akan mengganggu jadual rutin harian aku.

Terutama sekali ubat antibiotik yang akan melemahkan antibodi original aku.

Aku nak fokuskan lagi kepada nikmat TANGAN. Ini kerana antara luka aku yang paling

teruk ialah dekat tangan(siku). Selepas sahaja peristiwa itu aku pun melihat kesemua

luka-luka yang aku dapat secara percuma. Apabila melihat sahaja pada luka dekat

siku, aku pun mula geli dan berfikir inilah dia antara nikmat yang ALLAH berikan

yang selalu dan ramai orang abaikan. Disebabkan luka tersebut, tangan aku susah nak

bergerak banyak dan aku selalu meluruskan sahaja tangan aku seperti robot.

Persoalannya, bagaimana aku nak menghadapi dengan kawan-kawanku, guru-guruku, dan

pengawas peperiksaanku di sekolah nanti? Apa aku nak jawab nanti? Berfikirlah aku

lagi. Akhirnya saat yang dinantikan pun tiba. Semua persoalan terjawab apabila aku

hadir sahaja dekat sekolah pertama kali selepas peristiwa untuk menghadiri bengkel

Bahasa Arab yang terakhir. Seperti jangkaan aku terdapat beberapa orang yang

menanyakan tentang luka aku dan mereka tidak menyangka aku akan terlibat dalam

kemalangan. Golongan pertama sekali bertanya kepada aku ialah kawan-kawanku,

kemudian pengawas peperiksaanku, dan akhir sekali guru-guruku. Jawapan aku pada

mereka pada masa itu ialah aku kemalangan kecil sahaja dan tidak teruk sangat. Masa

itu aku terpaksa buat muka tebal sedikit untuk 'control' di khalayak ramai.

Terdapat seorang kawanku yang bertanya aku dengan nada taksub "kau kemalangan ke?

dekat mana? macam mana kau boleh kemalangan? ceritalah sikit" kata Ghazi(bukan nama

sebenar). Aku jawab, nantilah aku akan cerita (personal) sebab nanti bila ramai yang

dengar, malu aku. Pada masa tu terdapat bengkel bahasa arab(antara subjek kesukaan

aku) yang terakhir. Dalam sehari tu hampir tiga kali(tak silap), Ghazi tanya dekat

aku soalan yang sama semasa bengkel sedang berjalan. Hilang tumpuan aku[sedih ;( ].

Seterusnya aku nak beritahu tentang nikmat AIR. Semestinyalah luka yang teruk tidak

boleh kena air. Oleh itu semasa mengambil wudhu kenalah aku berwaspada dan menahan

kesakitan tersebut apabila setiap kali tibanya waktu solat. Selain itu ketika makan

pula selalunya aku akan basuh tangan dahulu dengan air akan tetapi selepas peristiwa

itu, aku terpaksa guna sudu dan garfu sahaja. Oleh itu aku tidak dapat menggunakan

nikmat air dengan sepenuhnya.

Nikmat kali ini pula ialah nikmat MENULIS. Aku mula merasakan nikmat ini apabila aku

mahu membuat latihan untuk menghadapi peperiksaan SPM yang seterusnya. Apabila

tangan aku tidak boleh banyak bergerak, gaya tulisan aku juga turut berubah.

Perubahan ini membuatkan tulisan aku semakin kurang kemas dan cantik. Aku berfikir

lagi, mungkin ini dia salah satu ujian yang diberikan oleh ALLAH kepada diriku ini.

Mahu menguji kesabaran aku dan tempat bergantungnya aku. Alhamdulillah aku masih

mengingati ALLAH dan memohon kepadanya agar permudahkan aku ketika menjawab soalan

SPM yang akan datang nanti. Semasa menjawab soalan SPM aku diberi kekuatan untuk

menulis dengan baik dan lancar walaupun terdapat sedikit kelemahan sehinggalah

tamatnya kertas peperiksan SPM yang terakhir. Alhamdulillah, aku akhiri peperiksaan

tersebut dengan sujud syukur kepada yang MAHA ESA.

Disamping itu, antara hikmah yang aku perolehi daripada peristiwa itu ialah aku

dapat mengetahui cara memandu yang lebih baik untuk diaplikasikan pada masa akan

datang. Pengalaman memandu juga turut memberikan aku satu tamparan yang hebat

sehingga membuatkan aku mengatakan bahawa kita perlu memandu secara bijak. Tidak

penting siapa yang salah, yang penting ialah keselamatan kita dan semua pihak.

Pengalaman memandu sehingga kemalangan merupakan satu kelebihan yang diberikan oleh

ALLAH kepada aku. Oleh itu aku tidak akan mensia-siakan anugerah ini.

dan akhirnya aku dapat banyak pengajaran yang boleh diambil iktibar dan belajar dari

kesilapan. Oleh demikian aku hendak pesan kepada diriku sendiri dan para pembaca

sekalian, "Bersyukurlah kita dengan SEMUA nikmat yang diberikan kepada kita oleh

ALLAH, tanpa membandingkan dengan orang yang lebih mewah dari kita.

maaf tak reti nak buat ayat gramatis dan intonasi yang sesuai...

akan bersambung pada masa akan datang. Harap dapat bersabar.

6 ulasan:

hazim berkata...

bila nak sambung...lame tunggu ni

amin.mh berkata...

he'em..
tunggu2 juga sambungan nya ni

MuhammadS-3x berkata...

hazim => insya ALLAH ana akan sambung sedikit demi sedikit. Harap maklum dan bersabar.

amin.mh => selamat menunggu!!! ;)

-.rashid.- berkata...

hahahah banyak la kau ni leman. kau ingat ni drama carekarama bersiri ke? ahahahahaha

ghazi?? takleh bla. hahahaha

MuhammadS-3x berkata...

-.rashid.- => tula anta rashid sikit2 cerekarama da terpengaruh. sbb banyak sangat tengok cerita kat tv. cakap orang pandai, yang "xplorasi '09(bersambung selepas 3 hari)" tak disambung-sambung, adakah janji 0???hahaha
ana namakan Ghazi sbb ada makna tersirat disitu.haha.harap2 faham. buat2 faham...

-.rashid.- berkata...

takda mood lagi la nak tulis. lain kali sajalah