Halaman

Selasa, Mac 17, 2009

Kata-kata Uji Cekap '09

Alhamdulillah, bersyukur kepada Tuhan yang Maha Esa kerana dengan izinnya Perkhemahan Uji Cekap '09 dapat berjalan sehingga tamatnya tanpa ada masalah yang besar timbul.

Memang banyak kata-kata yang komen tentang perkhemahan ini. Tapi apapun kita terimanya.

Komen tentang perkhemahan ini, banyak juga antaranya:

Ramai yang tidak menepati masa. Sejak mula program lagi masa tidak diuruskan dengan baik. Arahan yang senang dan mudah ramai yang tidak dapak ikut dengan baik. Dalam tentera masa dan arahan amat penting untuk dijaga kerana lewat sedikit akan membawa kesan buruk seluruh pasukan dan tidak ikut arahan juga akan dianggap sebagai penderhaka pasukan.

Apabila disuruh membaca mathurat ramai yang malas nak baca. Padahal perbuatan itu akan memberi manfaat kepada pembaca tersebut. Terutamanya yang ada penyakit. Bab ni memang ana tegaskan sebab seorang punya pasal dia akan memberi kesan kepada yang lain.

Apabila sampai tapak perkhemahan, ramai juga yang lambat mendirikan khemah, gajet, pagar dan sebagainya. Memang sudah dijangkakan. Peserta pula bukan nak bahagikan kerja. Bila seorang buat khemah semua tengok khemah. Sudah besar pandai fikir sendiri.

Kebersihan pula tidak dijaga dengan baik. Malam pertama je da ada banyak sampah dengan daun buluhnya, parang tak bertutup bersepah seperti pasar malam, dan lain2 lagi. Duduk menumpang tempat orang buat la macam duduk tempat orang. Jaga kebersihan, percakapan, tingkah laku dan sebagainya.

Banyak orang kata pasal peserta banyak sakit. Hal ni memang menjadi satu perkara utama dalam otak penulis. Penulis pun mengaku memang peserta tahun ni manja, lemah, ngada-ngada, dan lain-lain. Paling ketara ialah peserta yang dari awal sakit tapi nak ikut juga perkhemahan. Penulis tak mahu ulas lebih-lebih takut mengaibkan. Harap tuan punya badan dapat faham dan jangan mengulanginya lagi.
Sepatutnya arahan ketua/pemimpin mestilah dan wajib dipatuhi.

Pada masa jungle trekking pula, banyak masalah yang timbul. Barang tertinggal sampaikan Pengarah sendiri yang pergi ambil barang tersebut. Pengarah yang sebelum mula perkhemahan sibuk sehinggalah semasa perkhemahan juga sibuk disebabkan orang lain. Penulis merasakan aktiviti jungle trekking ini antara aktiviti yang menarik. Adanya aktiviti abseiling di tepi air terjun dan river crossing.

Peserta tahun ni bertuah kerana dapat melalui abseiling dekat air terjun yang sungguh indah. Penulis juga turut merasai keenakan nya sambil berseronok.
Penulis juga terdengar suara peserta yang takut hendak turun abseiling. Sehinggakan ada yang bertanya "abang, boleh tak kalau saya tak payah abseiling?". Penulis pun dengan tersenyum pun menjawab "mana boleh".

Saat kemuncak pun tiba dimana semua peserta selesai melakukan abseiling dan river crossing. Para alumnai pula telah bergerak awal dan meninggalkan 'barang amanah' . Terpaksalah penulis mengangkatnya dengan hati yang rela bercampur berat. Masa tu memang nak mengata tapi apa bole buat terpaksa juga angkat 'barang amanah'. Harap sesiapa yang menjadi alumnai selepas ni agar tidak meniggalkan 'barang amanah'.

Sampai sini sahaja tulisan penulis. Mana yang salah sama-sama kita betulkan, mana yang betul sama-sama kenangkan. Kalau ada terasa penulis mohon maaf.

Sesiapa yang nak luahkan isi hati, komen, pendapat dan sebagainya mengenai uji cekap 2009 silakan untuk tulis di ruangan balasan diakhir petikan ini.

Sekian, wassalam.

11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

uji cekap best!!!!

-Amin HaR- berkata...

tahniah kepada pengarah ya
saya tahu sepanjang masa anda 'menahan' sahaja kan...
wakakaka...

-.rashid.- berkata...

ya benar kata amin har,
bila jadi pengarah banyak mengajar kita, semoga apa yg dilalui mematangkan diri kita utk hari2 depan
salam ubat gigi 'safi' dari saya- rashd :D

mas syarep berkata...

tahniah..mmg ada hikmahnya anda terus "menahan"..hehe

hadi berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
MuhammadS-3x berkata...

No Name=> setuju! uji cekap bes....memang bestt.

-Amin HAR-=> tahniah diterima. ma makna 'menahan' yang d'maksudkan oleh anda?
menahan tu byk maksud...
Apapun penulis mengucapkan tahniah dan syukran kathiran kepada anda dan masyab yang lain kerna menolong kami yang serba kekurangan.

.-rashid-.=> penulis juga setuju dengan kata amin har, insya Allah pengarah akn jdi lebih matang pd masa akan datang.

mas syarep=> hikmah? hikmah apa2 je la. semua perkarayang berlaku mempunyai hikmah nya tersendiri.

Dang~ berkata...

Jeng3, nampak sangat la kau sangat 'tough'. Kerek2, cakap orang lain lemah, kau? cakap orang lain manja, kau? cakap orang lain ngada-ngada, kau? MENUNJUK!

campurnasi berkata...

salam 2 Bro Sulaiman..
Walaupun byk kekurangan f3 dlm uji uji cekap kali ini..
tapi tetap dpt rase pglmn best gak..haha:)

MuhammadS-3x berkata...

Dang~=> Jeng3(3), aku 'tough'? kerek, lemah, manja,ngada-ngada, dan menunjuk? memang aku x faham. Mula-mula aku nak ucapkan terima kasih kerana memberi komen. Aku terima semua komen. Tapi kalau boleh tolong lah terus terang sikit. Aku tak berapa faham. Jadi aku tak dapat nak kata apa-apa. Kalau kau tak puas hati lagi jumpa aku. Kita boleh selesaikan masalah.

campurnasi=> Salam kepada akhi Nadim. Semua manusia ada kelemahan. Pengalaman memang best dan menarik. Ingatlah pengalaman Uji Cekap'09 sehingga akhir hayat anta.haha. Salam perjuangan...

Asif berkata...

Salam. Alumni tinggalkan brg amanah mana? Ana alumni. :)Boleh tahu? One Seven ada yang tak manja, besides enlighten the weak ones, nta bagi pujian sekali kepada mereka yg hebat. Ramai je yg hebat mengharungi mcm2. Salute.

MuhammadS-3x berkata...

Asif=> Salam, terima kasih saudara Asif yang memberi pandangan yang positif kepada adik-adik kita. Memang tidak dinafikan bukan semua peserta yang manja, mengada-ngada dan sebagainya. Akan tetapi terdapat juga peserta yang sebaliknya iaitu memberi komitmen dan kerjasama yang baik. Terima kasih diucapkan kepada semua yang terlibat. Apa yang tertulis disini adalah pandangan secara umum sahaja. Harap maklum.